I spelvärlden har Virtual Reality redan gjort succé. Men hur kan vi som inte spelar dra nytta av VR-revolutionen? När gör VR berättelsen bättre?

Har ni sett reklamfilmen med pappan som går på konsert som ersättare när hans dotter är förkyld. Det fungerar på ett företagsevent också där tittaren får sitta på första parkett och kan se både föreläsare och publikreaktioner. Eller använd VR i en videokonferens för att brainstorma, visualisera och låta alla komma till tals.

Inom undervisning används VR redan för att ta eleverna in i kroppen till olika organ, för att lära sig simma eller på en färd ut i rymden. Men VR kan också användas vid en vanlig demo av en pryl eller vid analysen av ett säjsamtal med flera personer inblandade. Läkare opererar numera på distans och arkitekter och mäklare använder VR för att låta spekulanter komma på visning till byggarbetsplatsen. Där kan man genom att använda VR-glasögon få se hur den färdiga byggnaden kommer att se ut i miljön. Och man kan kliva in och se sig om i rummen.

Hur skulle din reklamfilm med virtualreality-dramaturgi se ut?  Eller din VR-butik? Och behöver man VR-glasögon för att kunna uppleva och handla? Bara fantasin och tekniken sätter gränserna för vad man kan göra. Därför – lite mer om teknik i nästa inlägg.