Att uppleva och producera VR och AR är inte helt utan utmaningar. Bildytan är många gånger större än en HD-film och måste uppdateras ofta. Så det krävs datorkapacitet, glasögon, snurrfåtölj och bra fart på bredbandet för att upplevelsen av en filmproduktion i VR ska knocka dig.

Bäst bildkvalité får man i VR-glasögon som Oculus Rift från 6-7.000kr. Men en mobiltelefon i  en  Google Cardboard för under hundringen kan ge en aning om möjligheterna med VR. Och i en vanlig dator ordnar man fusk-VR genom att scrolla sig till nya bildvinklar med musen.  Vid filmproduktion i VR får man bestämma sig för vilken av teknikplattformarna man vill producera för.

Att producera Virtual Realityfilm kan vara lätt eller svårt. Om man köper en Richo Teta S-kamera från 3.700 kronor eller en LG 360 Cam från 2.600 får man en bild som inte matchar vanliga HD bilder. Men man får en känsla av i vilka situationer VR fungerar. Dessutom är redigeringsfunktionen enkel eftersom man inte måste sy ihop bilder från olika kameralinser. Det görs direkt i kamerorna. När man går upp en klass i kvalité blir det mera komplicerat. För att få bättre bildkvalité kan man använda en VR-rigg med ett antal kameror riktade åt olika håll. Bilderna från var och en av dessa ska sedan synkas och fogas ihop med hjälp av en stitching-mjukvara. Sedan tillkommer redigering av ljud från fritt valt antal mikrofoner. GoPro Omni förenklar uppgiften något till ett pris runt 45.000 kronor. Ytterligare en prisnivå upp har Nokia Ozo en formmässigt fulländad kamera med mjukvara, åtta linser och åtta mikrofoner för runt 400.000 kronor. Så tillkommer utbildning och kostnader för att hitta en snabb redigeringsdator och ett effektivt arbetsflöde. Sedan är man kvalificerad för att pussla ihop alla intryck till en VR-film. Men hur är det med Augmented Reality – AR. Pokémon GO visade ju att man kan nå en stor publik med AR. Mer om  det i nästa inlägg.